V Praze chybí místa ve speciálních školách. Rodiče dětí s mentálním postižením žádají rychlé řešení.

V Praze chybí místa ve speciálních školách. Rodiče dětí s mentálním postižením žádají rychlé řešení.

Dne 3. 6. jsme odeslali otevřený dopis ministru školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláši Bekovi a primátorovi Hlavního města Prahy Bohuslavu Svobodovi.


Desítky pražských dětí se středně těžkým až těžkým mentálním postižením letos nebyly přijaty do žádné základní školy, která by odpovídala jejich vzdělávacím potřebám. Rodiče tak zůstávají bez řešení a stát jim neposkytuje alternativu. Situace se opakuje již několik let a ukazuje na hluboké systémové selhání.

Letos v Praze vypsalo zápis pouze 7 z 14 základních speciálních škol a škol pod paragrafem 16, a to s velmi omezenými kapacitami.

Přestože podle školského zákona mají rodiče povinnost přihlásit dítě do školy, nemají kam a ve výsledku po odvoláních jsou nuceni přistoupit na jeden ze dvou scénářů, které nic neřeší: buďto odklad povinné školní docházky nebo individuální domácí vzdělávání. Ani jedno z těchto řešení není ku prospěchu.

  • Odklad nepřinese žádný vývojový posun.
  • Domácí vzdělávání by mělo být dobrovolnou volbou rodičů, nikoli vynuceným aktem zoufalství.
  • Děti navíc přicházejí o vzdělání, možnost socializace, terapeutické prostředí.
  • Rodiny pak zůstávají pod dlouhodobým psychickým i ekonomickým tlakem.

Systém selhává opakovaně

Rodiče právem očekávají, že stát zajistí vzdělání pro jejich děti – tak, jak to vyžaduje zákon. Místo toho sledují opakující se kolaps systému. Selhávají jednotlivé městské části, které neplánují potřebné kapacity. Hlavní město Praha, jako zřizovatel speciálních škol, situaci dlouhodobě neřeší. A ministerstvo školství, které má garantovat dostupnost a kvalitu vzdělávání, nečiní žádné systémové změny.

Výzva otevřeným dopisem

  • Ke zvýšení kapacit speciálních škol s odpovídajícím rámcovým vzdělávacím programem (RVP ZŠS 1. a 2. díl),
  • K zajištění školního místa pro všechny děti, které mají v září 2025 nastoupit do 1. třídy,
  • K systémovým změnám, aby se podobná situace již neopakovala.

Tisková zpráva

V Praze chybí místa ve speciálních školách. Rodiče dětí s mentálním postižením žádají rychlé řešení.

Praha, 3. 6. 2025 – Desítky pražských dětí se středně těžkým až těžkým mentálním postižením nebyly přijaty do žádné speciální základní školy. Zákon přitom zaručuje všem dětem právo na vzdělání odpovídající jejich potřebám. Rodiče jsou v bezvýchodné situaci. Tento scénář se opakuje, jedná se o dlouhodobé systémové selhání. Organizace Děti úplňku zaslala otevřený dopis ministrovi školství a primátorovi Hlavního města Prahy.

Dne 3. 6. 2025 odeslala Organizace Děti úplňku otevřený dopis ministru školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláši Bekovi a primátorovi Hlavního města Prahy Bohuslavu Svobodovi. Otevřeným dopisem žádá o rychlé a konkrétní řešení situace, kdy pro děti se středně těžkým až těžkým mentálním postižením nejsou místa v základních školách, které nabízejí odpovídající rámcový vzdělávací program, tj. Základní školy speciální nebo Základní školy pod paragrafem 16. Běžné základní školy nemají podmínky ani personální zajištění pro vzdělávání dětí, které tento speciální rámcový vzdělávací program potřebují.

Letos v Praze vypsalo zápis pouze 7 z 14 základních speciálních škol a škol pod paragrafem 16, a to s velmi omezenými kapacitami.

Rodiče mají povinnost přihlásit dítě do školy, ale nemají kam

Přestože podle školského zákona mají rodiče povinnost přihlásit dítě do školy, nemají kam a ve výsledku po odvoláních jsou nuceni přistoupit na jeden ze dvou scénářů, které nic neřeší: buďto odklad povinné školní docházky nebo individuální domácí vzdělávání.

Ani jedna z těchto možností ale není pro děti s těžším postižením vhodná. 

Odklad žádný vývojový posun nepřinese. 

Domácí vzdělávání má být nástrojem pro svobodné rozhodnutí rodiče, a nikoli vynuceným aktem. Děti přicházejí nejen o vzdělávání, ale také o potřebnou podporu, socializaci a terapeutické prostředí. Rodiny jsou pod ekonomickým i psychickým tlakem – jeden z rodičů často musí zůstat doma, což zvyšuje jejich závislost na sociálních dávkách a prohlubuje chudobu, a stát tím přichází o pracovní sílu a daňové příjmy. 

Odpovědné úřady situaci dlouhodobě neřeší

Selhávají jednotlivé městské části, které nezajišťují potřebné kapacity ani dopředu nevědí kolik takových předškoláků mají a kolik mají kapacit v příslušných školách, hlavní město Praha jako zřizovatel speciálních škol i Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako garant kvality a dostupnosti vzdělávání. 

Tato situace se přitom opakuje už mnoho let po sobě. Místo systémových opatření přicházejí jen dočasná řešení, která nefungují a přenášejí odpovědnost na rodiče.

Výzva Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy a Magistrátu hlavního městy Prahy

Otevřený dopis vyzývá k neprodlenému zvýšení kapacit speciálních škol, případně základních škol s potřebným rámcovým vzdělávacím plánem pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami na území hlavního města Prahy tak, aby všechny dosáhly svého práva na vzdělávání jako jejich vrstevníci. Zároveň k systémovým změnám nutným k tomu, aby se tato tristní situace neopakovala.

„Jako rodiče jsme zklamaní, zoufalí a vyčerpaní. Náš syn má právo na vzdělávání​, stejně jako každé jiné dítě​. ​A my máme ze zákona povinnost ho do školy přihlásit. Ale ​školy jsou plné, odvolání formální, jiné možnosti nejsou. ​A stát a město nám místo pomoci házejí klacky pod nohy. Cítíme se odmítnutí, přehlížení a odstrčení – jako by naše rodina byla něčí chyba, která se nevejde do systému.​ Ptám se, proč se situací nedostatečné kapacity ve speciálních školách MHMP ani MŠMT nic nedělá​. Nežádám žádné výhody, žádám pouze to, na co máme zákonný nárok.“ Lenka Jones, matka dítěte s intelektovým znevýhodněním

„Místo, aby byla těm nejzranitelnějším věnována maximální péče a podpora, jsou děti a jejich rodiče vylučováni ze vzdělávacího systému a ze společnosti.” Veronika Žáčková, výkonná ředitelka Naděje pro děti úplňku

Celý otevřený dopis

Otevřený dopis MŠMT a Praze – dostupnost speciálních škol (pdf)

Příloha k otevřenému dopisu (pdf)