17.–18. 9. 2025, 9.00–16.00
Akreditace: kurz je akreditován u MPSV
Časová dotace: 16 vyučovacích hodin
Přihlášky: připravujeme
Lektor: Mgr. Jaromíra Staňková, DiS.
Místo konání: Koleje AMU, Hradební 940/7, Praha 1 (zobrazit na mapě)
Cena: 4800 Kč
Pro koho je kurz určen:
Pro sociální pracovníky, pro pracovníky v sociálních službách.
Pro pracovníky sociálních služeb v manažerských a řídících pozicích.
Pro rodiče a rodinné příslušníky s dětmi/osobami s poruchami autistického spektra – pro neformální pečující.
Pro širokou veřejnost.
O kurzu:
Cílem kurzu je představit základní myšlenku této metody a pomoci účastníkům najít odpovědi na otázky: Jak můžeme pracovat s chováním náročným na péči, aby se zlepšila kvalita života podporované osoby? Jak můžeme snížit pravděpodobnost výskytu tohoto chování? Co mohlo osobu přivést do této situace a proč jako způsob “komunikace” zvolila chování náročné na péči? Mohla to udělat jinak?
Účastníci se seznámí s tzv. MEAS modelem – modelem, který je založen na respektujícím přístupu. Součástí tohoto modelu je nahlédnutí do fyziologie člověka, do prostředí, ve kterém žije a do způsobu jeho komunikace s okolním světem.
Důležitým tématem bude management chování (zvládání, řízení chování) a používání proaktivních strategií, které staví na porozumění potřebám každého člověka tak, aby je nemusel “vymáhat” svým náročným chováním. Představeny budou i reaktivní strategie.
Součástí kurzu jsou i krátká praktická cvičení (zamyšlení se), která přivedou účastníky do situací běžného života s osobami s chováním náročným na péči a pomohou na ně nahlížet z mnoha různých úhlů pohledů, stejně jako jim pomohou hledat možné alternativní cesty řešení.
Témata:
- výukový den ( 9 – 16 hod.)
Operační definice chování.
Proč potřebujeme chování přesně definovat?
Interpretace a nejasné definice chování.
Definice chování náročného na péči.
Chování náročné na péči – objektivní a subjektivní zátěž.
Kontextově nevhodné chování.
Podpora pozitivního chování (PBS).
Kdo/nebo co je problém?
Co je součástí podpory pozitivního chování.
Podpora kvality života. Zaměření na hodnoty.
MEAS model – model založený na respektu.
Životní příběh člověka.
Kdo? pečuje o lidi s chováním náročným na péči.
Fyziologie – fungování lidského organismu, fyziologie stresu.
Prostředí a jeho vlivy – sociální a fyzické prostředí, aktivity, předvídatelnost.
Komunikace.
- výukový den ( 9 – 16 hod.)
Management chování – zvládání chování.
Management chování versus změna chování.
Proaktivní přístup (strategie) – co znamená být proaktivní.
Proaktivní strategie – funkční nastavení proaktivních strategií.
Proč používat proaktivní strategie?
Pravidla/postupy pro používání proaktivních strategií.
Reaktivní přístup (strategie).
Co je krize? Co krizi spouští?
Krize a výběr řešení – práce s videozáznamem
Reaktivní strategie – respektování osobního prostoru, adekvátní verbální a neverbální komunikace, ignorace chování.
Reaktivní strategie – fyzická restrikce, mechanická restrikce, medikace.
Změna chování – učení se novým dovednostem.
_______________________________________________________________
Potřebujete více informací?
Napište Lucii Mráčkové na lucie.mrackova@detiuplnku.cz