PBS (Podpora pozitivního chování) u lidí s PAS nebo intelektovým znevýhodněním – úvod

Začátek akce:
17. 9. 2025
9:00
Konec akce:
18. 9. 2025
16:00

Naučíte se základy respektujícího přístup ke zvládání chování náročného na péči, jak porozumět příčinám tohoto chování, jak mu předcházet a jak zlepšit kvalitu života člověka i jeho pečujících.

Lektorka: Mgr. Jaromíra Staňková, DiS.

Místo konání: Koleje AMU, Hradební 940/7, Praha 1 (zobrazit na mapě)

Cena: 4800 Kč (storno podmínky v PDF)

Akreditace: kurz je akreditován u MPSV

Časová dotace: 16 vyučovacích hodin

Pro koho je kurz určen:

  • Pro sociální pracovníky, pro pracovníky v sociálních službách.
  • Pro pracovníky sociálních služeb v manažerských a řídících pozicích.
  • Pro rodiče a rodinné příslušníky s dětmi/osobami s poruchami autistického spektra – pro neformální pečující.
  • Pro širokou veřejnost.

O kurzu

Cílem kurzu je představit základní myšlenku této metody a pomoci účastníkům najít odpovědi na otázky: Jak můžeme pracovat s chováním náročným na péči, aby se zlepšila kvalita života podporované osoby? Jak můžeme snížit pravděpodobnost výskytu tohoto chování? Co mohlo osobu přivést do této situace a proč jako způsob “komunikace” zvolila chování náročné na péči? Mohla to udělat jinak?

Účastníci se seznámí s tzv. MEAS modelem – modelem, který je založen na respektujícím přístupu. Součástí tohoto modelu je nahlédnutí do fyziologie člověka, do prostředí, ve kterém žije, a do způsobu jeho komunikace s okolním světem.

Důležitým tématem bude management chování (zvládání, řízení chování) a používání proaktivních strategií, které staví na porozumění potřebám každého člověka tak, aby je nemusel “vymáhat” svým náročným chováním. Představeny budou i reaktivní strategie.

Součástí kurzu jsou i krátká praktická cvičení (zamyšlení se), která přivedou účastníky do situací běžného života s osobami s chováním náročným na péči a pomohou na ně nahlížet z mnoha různých úhlů pohledů, stejně jako jim pomohou hledat možné alternativní cesty řešení.

Témata:

1. výukový den (9–16 hod.)

  • Operační definice chování.
  • Proč potřebujeme chování přesně definovat?
  • Interpretace a nejasné definice chování.
  • Definice chování náročného na péči.
  • Chování náročné na péči – objektivní a subjektivní zátěž.
  • Kontextově nevhodné chování.
  • Podpora pozitivního chování (PBS).
  • Kdo/nebo co je problém?
  • Co je součástí podpory pozitivního chování.
  • Podpora kvality života. Zaměření na hodnoty.
  • MEAS model – model založený na respektu.
  • Životní příběh člověka.
  • Kdo? pečuje o lidi s chováním náročným na péči.
  • Fyziologie – fungování lidského organismu, fyziologie stresu.
  • Prostředí a jeho vlivy – sociální a fyzické prostředí, aktivity, předvídatelnost.
  • Komunikace.

2. výukový den (9–16 hod.)

  • Management chování – zvládání chování.
  • Management chování versus změna chování.
  • Proaktivní přístup (strategie) – co znamená být proaktivní.
  • Proaktivní strategie – funkční nastavení proaktivních strategií.
  • Proč používat proaktivní strategie?
  • Pravidla/postupy pro používání proaktivních strategií.
  • Reaktivní přístup (strategie).
  • Co je krize? Co krizi spouští?
  • Krize a výběr řešení – práce s videozáznamem
  • Reaktivní strategie – respektování osobního prostoru, adekvátní verbální a neverbální komunikace, ignorace chování.
  • Reaktivní strategie – fyzická restrikce, mechanická restrikce, medikace.
  • Změna chování – učení se novým dovednostem.

Podobné články