Naučíte se základy respektujícího přístup ke zvládání chování náročného na péči, jak porozumět příčinám tohoto chování, jak mu předcházet a jak zlepšit kvalitu života člověka i jeho pečujících.
Lektorka: Mgr. Jaromíra Staňková, DiS.
Místo konání: Koleje AMU, Hradební 940/7, Praha 1 (zobrazit na mapě)
Cena: 4800 Kč (storno podmínky v PDF)
Akreditace: kurz je akreditován u MPSV
Časová dotace: 16 vyučovacích hodin
Pro koho je kurz určen:
- Pro sociální pracovníky, pro pracovníky v sociálních službách.
- Pro pracovníky sociálních služeb v manažerských a řídících pozicích.
- Pro rodiče a rodinné příslušníky s dětmi/osobami s poruchami autistického spektra – pro neformální pečující.
- Pro širokou veřejnost.
O kurzu
Cílem kurzu je představit základní myšlenku této metody a pomoci účastníkům najít odpovědi na otázky: Jak můžeme pracovat s chováním náročným na péči, aby se zlepšila kvalita života podporované osoby? Jak můžeme snížit pravděpodobnost výskytu tohoto chování? Co mohlo osobu přivést do této situace a proč jako způsob “komunikace” zvolila chování náročné na péči? Mohla to udělat jinak?
Účastníci se seznámí s tzv. MEAS modelem – modelem, který je založen na respektujícím přístupu. Součástí tohoto modelu je nahlédnutí do fyziologie člověka, do prostředí, ve kterém žije, a do způsobu jeho komunikace s okolním světem.
Důležitým tématem bude management chování (zvládání, řízení chování) a používání proaktivních strategií, které staví na porozumění potřebám každého člověka tak, aby je nemusel “vymáhat” svým náročným chováním. Představeny budou i reaktivní strategie.
Součástí kurzu jsou i krátká praktická cvičení (zamyšlení se), která přivedou účastníky do situací běžného života s osobami s chováním náročným na péči a pomohou na ně nahlížet z mnoha různých úhlů pohledů, stejně jako jim pomohou hledat možné alternativní cesty řešení.
Témata:
1. výukový den (9–16 hod.)
- Operační definice chování.
- Proč potřebujeme chování přesně definovat?
- Interpretace a nejasné definice chování.
- Definice chování náročného na péči.
- Chování náročné na péči – objektivní a subjektivní zátěž.
- Kontextově nevhodné chování.
- Podpora pozitivního chování (PBS).
- Kdo/nebo co je problém?
- Co je součástí podpory pozitivního chování.
- Podpora kvality života. Zaměření na hodnoty.
- MEAS model – model založený na respektu.
- Životní příběh člověka.
- Kdo? pečuje o lidi s chováním náročným na péči.
- Fyziologie – fungování lidského organismu, fyziologie stresu.
- Prostředí a jeho vlivy – sociální a fyzické prostředí, aktivity, předvídatelnost.
- Komunikace.
2. výukový den (9–16 hod.)
- Management chování – zvládání chování.
- Management chování versus změna chování.
- Proaktivní přístup (strategie) – co znamená být proaktivní.
- Proaktivní strategie – funkční nastavení proaktivních strategií.
- Proč používat proaktivní strategie?
- Pravidla/postupy pro používání proaktivních strategií.
- Reaktivní přístup (strategie).
- Co je krize? Co krizi spouští?
- Krize a výběr řešení – práce s videozáznamem
- Reaktivní strategie – respektování osobního prostoru, adekvátní verbální a neverbální komunikace, ignorace chování.
- Reaktivní strategie – fyzická restrikce, mechanická restrikce, medikace.
- Změna chování – učení se novým dovednostem.