Jak porozumět chování náročnému na péči u dětí s autismem nebo mentálním znevýhodněním ve školním prostředí. Jak tomuto chování předcházet, jak na něj reagovat s respektem a jak zlepšit podmínky pro vzdělávání i každodenní fungování dítěte.
Časová dotace: 16 vyučovacích hodin
Lektor: Mgr. Jaromíra Staňková, DiS.
Místo konání: Koleje AMU, Hradební 940/7, Praha 1 (zobrazit na mapě)
Cena: 4800 Kč (storno podmínky v PDF)
Pro koho je kurz určen:
Pro speciální pedagogy – učitele, kteří vzdělávají žáky s těžším intelektovým znevýhodněním a s chováním náročným na péči
O kurzu:
Podpora pozitivního chování je přístupem – komplexním systémem, který napomáhá lépe pochopit a pracovat s chováním náročným na péči, se kterým se můžeme setkat u žáků s intelektovým znevýhodněním, u žáků s poruchami autistického spektra apod.
Cílem kurzu je představit základní myšlenku tohoto přístupu a pomoci účastníkům najít odpovědi na otázky:
- Jak můžeme pracovat s chováním náročným na péči, aby se zlepšila kvalita života/vzdělávání u žáků s intelektovým znevýhodněním?
- Jak můžeme snížit pravděpodobnost výskytu tohoto chování?
- Co mohlo dítě přivést do této situace a proč jako způsob “komunikace” zvolilo chování náročné na péči? Mohlo to udělat jinak?
Účastníci se seznámí s tzv. MEAS modelem – modelem, který je založen na respektujícím přístupu.
Součástí tohoto modelu je nahlédnutí do fyziologie člověka, do prostředí, ve kterém žije, vzdělává se a do způsobu jeho komunikace s okolním světem.
Důležitým tématem bude management chování (zvládání, řízení chování) a používání proaktivních strategií, které staví na porozumění potřebám každého člověka tak, aby je nemusel “vymáhat” svým náročným chováním.
Součástí kurzu budou krátká praktická cvičení a zamyšlení se, která přivedou účastníky do běžných situací ve školském zařízení s dětmi s chováním náročným na péči a pomohou na ně nahlížet z mnoha různých úhlů pohledů, stejně jako jim pomohou hledat možné alternativní cesty řešení.
Představeny budou také kazuistické případy, které lektorka ve své praxi řeší.